Itsensä ylittämisestä ja vähän muustakin

Vyyhdin projektisuunnittelijana työskentelevä Sanna Ristaniemi pääsi uudenlaisen haasteen äärelle NordMatchissa Tampereella. Haasteena oli idean pitchaaminen tuomariston ja yleisön edessä. Pitchaustilaisuutta oli katsomassa useita kymmeniä seminaariosallistujia, kieli oli englanti, pelissä oli rahapalkinto ja tuomariston vakuuttamiseen oli annettu aikaa yksi minuutti.

Vyyhtiläiset osallistuivat seminaarissa advisory ringeihin, joissa jokainen osallistuja toi keskusteluun yhden mielestään kehityskelpoisen idean. Sovimme etukäteen, että minun ja Sannan ideat liittyisivät pelillisyyteen ja etenkin Vyyhtipelin tulosten jakamiseen. Tarkoituksena oli saada oman idean tueksi mahdollisimman paljon vinkkejä toisilta osallistujilta, joten päätettiin liittää idea hankkeen jälkeiseen toimintaan: miten Vyyhtipeli tuotteistetaan.

Vielä kahdelta yöllä Ristaniemi tuskaili presentaationsa kanssa. Mitä ihmettä yhdessä minuutissa ehtii?

Omassa ringissäni pelillisyyteen päästiin tutustumaan ihan mukavan laajasti ja kaikki osallistujat tunnistivat pelillisyyden nousun ja sen, että termiä käytetään joskus turhankin helposti perehtymättä asiaan. Vyyhtipeliä pidettiin hyödyllisenä tuotteena ja lähes kaikki osallistujat toivoivat Vyyhtipeliä organisaatioonsa. Yksi ehdotuksista sopi hyvin Vyyhdin projektisuunnitelmaan, joten uusi kontakti tulee tuomaan jossain muodossa hankkeelle hyödyllisen mahdollisuuden tulosten jakamiseen.streaming John Wick: Chapter 2 2017 film

Takaisin Sanna Ristaniemeen. Vielä kahdelta yöllä Ristaniemi tuskaili presentaationsa kanssa. Mitä ihmettä yhdessä minuutissa ehtii? Vieras kieli ahdisti ja aika oli vähissä. Päätettiin seurata tarkasti Sannan advisory ringissä keskusteltua ideaa liiketoiminnasta ja esitellä peli liiketoiminnan kautta.  Työn alla oleva PIMU-game on jättimäinen fasilitoitu lautapeli. Sen mekaniikka muistuttaa Vyyhtipeliä, joka on alkujaan Susannan opinnäytetyössä syntynyt tuote, jonka jatkokehittäminen on tehty osana Vyyhti-hankkeen toimintaa. Kehitystyö on vaatinut satoja tunteja tuotekehitystä, testaamista ja analysoimista. Vyyhtipelin kehittäminen on tapahtunut kuunnellen Vyyhdin kohderyhmiä ja pyrkien rakentamaan toimiva ja konkreettinen väline hankkeen kohderyhmien yhteistoiminnallisuuden tukemiseen.

Pimu-peli on rakennettu hanketoiminnasta poiketen yritystoiminnan käyttöön, eli hankkeessa syntynyt tulos on puristettu uuteen muotoon Vyyhtipelin jäädessä hankkeen emo-organisaation käyttöön. Pimu-peli on pitkälle tuotteistettu lautapeli, joka auttaa yrityksiä dialogisuuteen ja toiminnan tehokkaaseen kehittämiseen. Koska Sannan Advisory ringissä valittiin Pimu-pelin idea jatkokäsittelyyn, päätimme yhdessä rakentaa presentaatio sen ympärille.

Aihepiiri oli uusi ja presentaatiota tultaisiin arvioimaan myös vahvasti liiketoiminnan kautta. Presentaation kirjoittamisessa keskityttiin unelmiin, visioon ja konkretiaan. Vaikka Sanna on taitava näyttelijä, (Teatteri-ilmaisun ohjaaja) on pitchaus aivan oma lajinsa. Tiivistämisen taito on koetuksella kun itse idea vaatii taustoittamista. Sanna oli keltanokkainen pitchaaja ja luvassa tulisi olemaan tiukkoja yrittäjyyteen liittyviä kysymyksiä. Siksi päätimme, että avustan varsinaisen esittelyn jälkeen kysymyksiin vastaamisessa.

Pitchaus meni hienosti ja Sanna onnistui esittelemään idean mallikkaasti yleisölle ja tuomaristolle. Tuomaristossa istui myös Vyyhtipeliä pelannut tuomari, joten uusi ja vanha idea törmäsivät toivotulla tavalla toisiinsa. Vyyhtipeli ja Vyyhti-hanke tulee näkymään Pimun toiminnassa vahvasti tuoden hankkeen tuloksille uusia näkökulmia ja skaalautuvuutta vielä hankkeen päättymisen jälkeenkin, joka tuntuu mukavalta asialta hankkeessa toimimisen jälkeen.

Uuden asian opettelu vaatii poistumista mukavuusalueelta. Vertaan työssä kehittymistä juoksuun. Harjoitellessa vaikkapa puolikkaalle maratonille on välttämätöntä kokea joskus epämukavuutta. Keho ei voi kehittyä jos sitä ei vie yli sen asteen, jossa tuntuu inhottavalta (shut up and run!) ottaa enää askeltakaan. Seuraavalla kerralla huomaakin kestävänsä taas paremmin ja pidempään.

Sanna laitettiin aivan uuden eteen: meistä kaikista kolmesta hänet oli valittu esittelemään ideaa, idea oli uusi ja siihen latautui paljon henkilökohtaisuutta ja tulevaisuuden unelmia, englannin käyttäminen esittelykielenä vaati uusien termien sisäistämistä huippunopeasti ja käytettävissä oleva aika oli hurjan lyhyt. Nyt homma on tehty ja seuraavalla kerralla pitchaustilaisuuteen osallistuminen on hurjan paljon helpompaa. Joskin harjoittelussa ollaan vasta otettu ensimmäinen askel.

Olen projektipäällikkönä hurjan ylpeä Sannasta ja hänen heittäytymisestään. Hanketyö kehittää parhaimmillaan myös työntekijöitään. Jaamme pitchaukseen liittyvät kokemukset ensi viikolla viikkopalaverissamme, jotta kaikki Vyyhdin työntekijät pääsevät pohtimaan mahdollisen oman ideansa pitchausta. Tilaisuus siihen voi nähtävästi tulla yllättäen ja nopeasti.

Kirjoitan tätä kirjoitusta Seinäjoella, jossa odottelen Sannan kanssa MARS-tapahtuman alkamista. Kahden seminaarin yhdistäminen yhdeksi matkaksi on antoisaa mutta hiukan rankkaa. Ehkä tämä tuo pienen mahdollisuuden poistua mukavuusalueelta törmäyttäen kaksi hyvin erilaista maailmaa toisiinsa. Tässä tapauksessa luovan alan seminaari NordMatch ja musiikkitapahtuma MARS, jossa ainakin ohjelman mukaan näyttää olevan hyvin erilainen lähestymiskulma kuin NordMatchissa. Parhaimmillaan tästä voi saada hienoa yhteentörmäämistä ja uusia kysymyksiä luovan alan kehittämiseen. Seminaarimatkoihin on hyvä varata löysää aikaa asioiden aukikirjoittamiseen, sillä päästessä takaisin toimistolle asioihin palaaminen voi olla haasteellista (seminaaria varten on oltu pois työpaikalta ja töitä on kasaantunut ja sähköposteihin on vastailtava). Heti paikan päällä asioiden avaaminen antaa mahdollisuuden niihin palaamiseen myöhemminkin.

Pian pääsemme kuulemaan vapaaehtoisuuden johtamisesta ja seuraamaan yritysneuvontaklinikan toimintaa. Aiheena on musiikkiyrittäjyys. Olemme päättäneet avata tunnelmia täältä Seinäjoelta videoblogin muodossa. Pakko todeta, että minulla on maailman paras työ ja maailman parhaat työkaverit!

Mukavasti epämukavuusalueen ja mukavuusalueen välimaastosta,

Susanna

ps. Vyyhti ei voittanut rahapalkintoa pitchauksestaan. Palkintona saimme kuitenkin uuden kokemuksen lisättäväksi hankkeen tuloksiin.

Jaa juttu eteenpäin: