Kesäinen peliworkshop kirkasti Vyyhtipeliä

Vyyhti järjesti kaksipäiväisen peliworkshopin, jossa käytiin lävitse Vyyhtipelin vaiheita tarkoituksena kirkastaa, yksinkertaistaa ja eritellä peliprosesseja. Workshoppiin osallistui Vyyhdin projektituottaja Nikita Gavrilenko, teatteri-ilmaisun ohjaaja ja Vyyhdin projektituottaja (alkaen elokuu 2012) Sanna Ristaniemi, teollinen muotoilija Satu Jokinen ja allekirjoittanut Vyyhdin projektisuunnittelija.

Vyyhtipelin kehittely on ollut vauhdikasta ja koska pelin kehittäminen on ollut osana lopputyötäni, jatkokehitteleminen ja avaaminen uudestaan tuntui raskaalta ja kaikkine pienine osasineen ja prosesseineen liian haastavalta projektilta lähteä purkamaan yksin. Tarvittiin toimiva tiimi, joka pystyisi tuomaan pelille uusia ulottuvuuksia.

Workshopin keskeisimpiä haasteita oli:

  1. miten jo valmiiksi painetusta suuresta pelimatosta saadaan helposti muunneltava eri kohderyhmille?
  2. miten peli paketoidaan ekologisesti niin, että joka pelikerralla ei tarvita uusia pelinappuloita? Miten peli kuljetetaan paikasta toiseen?
  3. mitkä ovat pelin kohderyhmien keskeiset peliin sisällytettävät teemat?
  4. miten pelin tilausprosessi toimii? Mitä informaatiota asiakas tarvitsee pelin tilaamisen jälkeen?
  5. pelin tiivistetyt säännöt ja ohjeet
  6. mitä pelipaketti sisältää ja miten pelin kulkua ohjeistetaan?
  7. miten raportointi hoidetaan?

Varsinaisiksi kohderyhmiksi valikoitui alustavasti yhdistystoimijat, työyhteisön kehittäjät, luovan alan yrittäjät ja opiskelijaryhmät. Vyyhtipeli säilytti alkuperäisen teemansa ja ideansa yhteisöjen ongelmanratkaisun, verkostoitumisen ja yhteistoiminnallisuuden apuvälineenä.

Workshopin oli alustavasti tarkoitus olla kolmepäiväinen mutta koska kysymyksiä oli paljon, osallistujat päättivät jättää ratkaisujen löytämisen jälkeen pelin ”pöydälle” muutamaksi viikoksi palatakseen asiaan takaisin myöhemmin kesän aikana.

Osallistujat päättivät kontaktoida kohderyhmien edustajia vahvistaakseen omia näkemyksiään ryhmien keskeisistä teemoista, jonka jälkeen peli olisi valmis koepelattavaksi.

Vyyhtipelin prosessin etenemisestä voi lukea lisää myöhemmin kesällä Vyyhdin nettisivuilta.

Pelistä saa lisätietoa projektisuunnittelijalta sähköpostista susanna.snellman(at)metropolia.fi

Oikein aurinkoista ja levollista loppukesää kaikille!

Jaa juttu eteenpäin: