SharedGems2012, Pelidevausta 48 tunnissa kulttuurituottajan silmin

Tuottajaksi pelijameihin?

Olin mukana ryhmän tuottajana SharedGems –pelijami tapahtumassa. Pelijamien tarkoituksena on kehittää peli 48 tunnissa. Omat lähtökohtani pelidevaukselle eli pelin kehittämiselle olivat olemattomat. Peliala ja tekniikka ovat olleet aina minulle läheisiä, mutta itse pelin tekeminen oli minulle täysin vierasta. Tämän takia otin etukäteen selvää tuottajan roolista pelin kehityksessä. Olen kuulunut viime vuoden lopusta lähtien pelialan naismentoriverkostoon, josta kysyin tuottajilta apua. Tiedustelin mitä tulisi ottaa huomioon ja mitä mahdollisesti opetella etukäteen. Jututin lisäksi myös koodareita, joilta sain lyhyen oppimäärän eri koodausohjelmista sekä pelimekaniikkojen toteutuksesta.

Projektin aikana halusin selvittää kaksi asiaa: 1) Olisiko pelien tuottaminen minua varten 2) Minkälainen pelin kehittämisen prosessi on käytännössä. Lisäksi tämä oli hyvä mahdollisuus seurata miten itseohjautuva työryhmä työskentelee sekä tarkastella miten tuottaja asettuu siihen. Yhteisenä tavoitteena oli saada pelattava peli valmiiksi 48 tunnissa.

48 h

Kaikki ryhmäläiset löysivät todella hyvin oman roolinsa prosessissa, vaikka kenelläkään ei ollut aiempaa kokemusta 48 tunnin pelidevaamisesta. Kaikki olivat samaa mieltä siitä, että 48 tuntia on vähän aikaa, joten kaikkien tulisi hyödyntää omia vahvuuksiaan.

Pelin kehittäminen alkoi pelin ideoimisesta annettujen teemojen ympärillä: yrittäjyys, yhteistoiminnalisuus ja verkostot. Peli-ideoiden perusteella koodaajat (Lassi ja Teemu) ryhtyivät testaamaan pelimekaniikkaa ja rakentamaan ensimmäistä prototyyppiä. Designer (Mikko) toimi yhdessä muusikon (Lassi) ja artistien (Jassu ja Juha) kanssa hahmotellen pelin ympäristöä, sitä miltä peli tulisi näyttämään ja kuulostamaan. Ryhmä oli harvinaisen idearikas, mutta loppujenlopuksi projektin pullonkaulana toimivat koodarit. Ideoiden päätyminen lopulliseen peliin riippui täysin siitä, mitä koodarit ehtivät ohjelmoida. Jossain vaiheessa oli vain pakko aloittaa karsinta.

Olin erittäin iloinen siitä, että ryhmä halusi nauttia kunnon yöunista. Usein väsyneenä tekee virheitä ja saman homman olisi päivällä tehnyt useita tunteja nopeammin. Peli oli käytännössä katsoen valmis jo torstaina keskiyöllä, mutta kunnianhimoinen koodarimme Lassi käytti yöstään vielä tovin liittäen peliin eletunnistuksen Kinectin avulla. Viimeinen aamu menikin pelaillessa sekä presentaatiota suunnitellessa SharedGems2012-peliseminaariin.

Lopuksi

48 tunnin pelijamittelu antoi paljon itsevarmuutta ja kommunikointitaitoja teknisessä ympäristössä. Lisäksi huomasin prosessin aikana, etten ollutkaan niin ummikko teknisissä asioissa, mitä olin kuvitellut. Useissa tilanteissa kävi niin, että olin omassa päässäni kuvitellut jo asian, jonka toinen tuli vahvistamaan seuraavan 15 minuutin aikana. Mukava siis huomata että oma nenä näytti usein oikeaan suuntaan. Tottakai pelijameista sai myös uusia ystäviä ja kontakteja tulevaisuuden varalle.

Pelijamit olivat todella innoittava tapahtuma ja uskon osallistuvani vastaaviin vielä tulevaisuudessa. Kokemuksena tämä oli mahtava! Olisi varmasti harmittanut jälkikäteen jos en olisi lähtenyt mukaan.

Kiitokset kuuluvat Team Suckers:lle
Lassi Haaranen, koodari
Jassu Ilama, artisti
Juha Koppström, artisti
Sannaliina Malinen, tuottaja
Mikko Nivaro, designer
Teemu Ruokolainen, koodari
Lassi Vierimaa, musiikki ja sfx

Lopuksi vielä linkki 48 tuotokseen.

Jaa juttu eteenpäin: