Vyyhti-tuloksia

Tälle sivulle kerätään kootusti Vyyhti-toiminnan tuloksia – julkaisuja, raportteja, tuotteita ja muita aineistoja. Kaikki materiaali on tarkoitettu jaettavaksi ja hyödynnettäväksi mahdollisimman laajalla rintamalla, joten poimi vapaasti käyttöösi kaikki löytämäsi Vyyhti-hedelmät. Jos kaipaat lisätietoja, löydät meidät yhteystietosivulta.


Verkostot ja rajaton yrittäjyys

Vyyhti-hankkeen lopputapahtuma Verkostot ja rajaton yrittäjyys -seminaari pidettiin 6.11.2013 Helsingin Musiikkitalossa. Katso tulossivulta kattava kooste seminaaripäivän annista.


Vyyhtipeli

susanna_sannaVyyhti-peli on yhteistoiminnan kehittämisen ja ongelmanratkaisun apuväline, jota pelataan pelifasilitaattorin ohjaamissa peleissä kohderyhmälähtöisesti. Pelissä joukkueet kilpailevat jättikokoisella pelilaudalla itse asettamiensa tavoitteiden saavuttamisessa.


Sähköiset jumppakerhot

Sähköiset jumppakerhot

Sähköiset jumppakerhot ovat verkostoitumista, osaamisen esille tuomista ja yhteistoimintaa tukevien verkkovälineiden käytännönläheisen perehdyttämisen malli. Kokonaisuus muodostuu 7 itsenäisestä välinetyöpajasta, joiden välillä tehdään harjoituksia verkon kautta tuettuna.


Yhteistoiminnan rakentajat -mikrokirja

Yhteistoiminnan rakentajat Yhteistoiminnan rakentajat – kokemuksia fasilitoinnista -mikrokirja työstettiin projektin alkuvaiheessa. Kirjan tavoitteena oli löytää yhteisiä näkemyksiä sille, mitä fasilitoinnilla Vyyhti-ympäristössä ymmärretään.

Kirjassa on projektihenkilöstön lisäksi ulkopuolisia kirjoittajia, ja se antaakin kattavan katsauksen fasilitoinnin teemoihin eri näkökulmista.


Mitäs peliä sitä oikein pelataan -artikkeli

VyyhtipeliSanna Ristaniemen ja Susanna Snellmanin kirjoittama Mitäs peliä sitä oikein pelataan? -artikkeli syntyi tarpeesta avata pelillisyyden käsitteitä.

Artikkelissa luodaan luodaan selkeä kuva yhteisöllisen, fasilitoidun pelitilanteen luomisen prosessista alkaen peli-idean pohtimisesta ja päättyen varsinaiseen pelitilanteeseen.


Vyyhti-yrittäjäaamiaiset

AamiaistarpeetVyyhti kehitti yrittäjäaamiaiskonseptia Arabianrannan-Toukolan-Vanhankaupunginalueelle. Aamiaiset rakentuivat yrittäjyyteen tai yrittäjyyden tukemiseen liittyvän alustuksen ja sitä seuranneen keskustelun ja verkostoitumisen pohjalle. Aamiaiskonseptin kehittäjä ja tuottaja Aija Korhonen tallensi kehitystyönsä tulokset ja hyvät käytönnöt opinäytetyöhönsä.


Shared Gems -peliseminaari

Shared Gems 2013 -logoShared Gems on pelialan yrityksille, ammattilaisille ja opiskelijoille suunnattu seminaari ja verkostoitumistapahtuma.

Vyyhti-hankkeen tuottama, ensimmäinen Shared Gems -peliseminaari järjestettiin 1.6.2012 Metropolia Ammattikorkeakoulun Tavi-talossa. Jatkossa seminaarin tuotantovastuu on Metropolian viestinnän koulutusohjelmalla.


Kaupunkikulttuurin tuotannon rautalankamalli

RautalankamalliKaupunkikulttuurin tuotannon rautalankamalli on suuntaa-antava työkalu, joka helpottaa tapahtumatuotannon aikataulutusta ja prosessinhallintaa. Se syntyi Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helkan ja Vyyhti-hankkeen yhteistyöprojektina järjestetyn Minun tapahtumani 2012 -koulutuskokonaisuuden tuloksena.


Selvitys kaupunginosatoimijoiden verkostoitumisesta

SelvitysSelvityksessä tutkitaan kaupunginosatoimijoiden eli kaupunginosayhdistysten ja -liikkeiden verkostoitumista eri puolilla Helsinkiä. Selvitetään, miten erilaiset kaupunginosatoimijat voitaisiin linkittää paremmin toisiinsa sekä asukkaisiin, yrittäjiin ja muihin alueen palveluita käyttäviin.


Ääniartikkelit

Ääniartikkeli on Vyyhti-hankkeessa kehitetty julkaisuforamaatti, joka sopii esimerkiksi hankeen tulosten julkaisemiseen. Kuuntele alta Vyyhti-esittely ja tulossivulta kaikki ääniartikkelit sisältävä kokoelma.


Opinnäytetyöt

Vyyhti-toiminnan kehittämiseen on syvennytty siinä määrin, että useista kokonaisuuksista on valmistunut AMK- tai YAMK-opinnäytetyö. Tässä Vyyhdin synnyttämät opinnäytetytöt:


Artikkeleita, mainintoja ja näyttäytymisiä

Helsingin Sanomat 16.5.2012

Helsingin Sanomat kirjoitti Vyyhti-pelin hyödyntämisestä kaupungiosatoiminnan kehittämisessä. Jutun yhteydessä oli myös Vyyhti-pelin kehittäjän Susanna Snellmanin haastattelu.

Kuohu 1/2013

Kuohu-lehden numerossa 1/2013 on Sanna Ristaniemen ja Susanna Snellmanin Vyyhtipelistä ja pelifasilitoinnista kertova juttu sivulla 7.

Metro-lehden verkkoversio 16.5.2012

Lehtiuutinen Pelaten parempi kaupunginosa julkaistiin myös Metro-lehden verkkotuusten pääkaupunkiseutuosiossa.

Somepentujen käsikirja

Metropolian hallinnoiman Reititin-hankkeen julkaisemassa Somepentujen käsikirja – rekrytointi- ja selviytymisvinkkejä sosiaalisen median sokkeloihin (PDF) -mikrokirjassa on Jussi Linkolan kirjoittama mikroartikkeli Tavoitteellisen verkkoläsnäolon ensiaskeleet, joka pohjautuu Vyyhti-hankkeen Sähköisten jumppakerhojen ja ePortfolio-perehdytyksen kokemuksiin.

Sulautuva opetus ja oppiminen -seminaari

Projektisuunnittelija Jussi pistäytyi Sulautuva opetus ja oppiminen 2013 -seminaarissa esittelemässä Vyyhti-hankkeen Sähköisiä jumppakerhoja. Jussin presentaatiomateriaali alla:

Alumnin työpäivä

Metropolia Ammattikorkeakoulun alumnikoordinaattori Milla Laasonen haastatteli Jussia SULOP 2013 -seminaarin esiintymiseen liittyen.

Jaa juttu eteenpäin:

Verkostot, yrittäjyysosaaminen ja yhteistoiminnallisuus luovilla aloilla