Vyyhti-webin tilastoja vuodelta 2013

Vuodenvaihteen jälkeen on jälleen aika tarkastella Vyyhti-webin tilastoja menneeltä vuodelta. Web-sivut ovat hankkeen tärkein ja aktiivisin viestintäkanava, joten on hyvä seurata, millaista aktiivisuutta sivuistolla on ollut ja mitkä sisällöt ovat tavoittaneet verkon käyttäjiä. Vertailtavaksi löytyy vastaava merkintä vuotta 2012 koskien.

Alla on esitetty vuoden 2013 vierailumäärät viikkokohtaisesti. Kuvasta on nähtävissä marraskuuta kohti lisääntynyt aktiivisuus, joka johtui 6.11. pidetystä hankkeen lopputapahtumasta, Verkostot ja rajaton yrittäjyys -seminaarista:

Vyyhti-webin viikkokohtaiset vierailumäärät 2013
Vyyhti-webin viikkokohtaiset vierailumäärät 2013

Heinäkuun piikin aiheuttaa Nikitan blogikirjoitus parfymööri Max Perttulasta, joka keräsi runsaasti hakukoneosumia.

Tilastoja ja lukemia

  • 10468 – kaikkien vierailujen määrä Vyyhti-webissä vuonna 2013
  • 7303 uniikkia vierailua
  • 23048 sivunlatausta, eli
  • jokaisella vierailulla on luettu keskimäärin 2,2 sivua ja
  • vierailu on kestänyt keskimäärin 2:08 minuuttia.

Liikenteen lähteet

  • 4487 vierailua Googlesta
  • 2123 vierailua Facebookista
  • 282 vierailua Twitteristä
  • 240 vierailua Helsingin kaupunginosayhdistykset ry Helkan sivustoilta
  • 124 vierailua Luovan Suomen sivuilta

Katselluimmat sivut

Katselluimmat sivut 2013
Katselluimmat sivut 2013

Huomioita

Keväällä aktiivisuus oli tasaisen rauhallista. Vyyhti ei järjestänyt enää aktiivisesti perehdytys- ja koulutustapahtumia, joten verkkosivujen aktiivisuus oli pitkälti hakukonenäkyvyyden varassa. Max Perttulaa käsittelevä blogimerkintä nousee iloiseksi yllättäjäksi hakukonemarkkinoinnin näkökulmasta, mutta on huomattava, että melko harva merkinnän lukenut tutustui Vyyhti-sivustoon sen enempää.

Syksyä kohden toiminta alkoi painottua Verkostot ja rajaton yrittäjyys -seminaarin esille tuomiseen. Seminaarin verkkonäkyvyyden rakentamista on kuvattu myös omassa blogimerkinnässään. Määrätietoinen ja jatkuva promootio näkyy hyvin kävijämäärien tasaisena kasvuna seminaarisivujen korkeana osuutena suosituimpien sivujen listalla.

Vuosi 2014 tulee olemaan kiinnostava, koska hankkeen aktiiviset, ulospäin markkinoitavat perehdytykset ja tapahtumat on nyt tehty. Kevät keskittyy tulosten levittämiseen, ja verkkosivut tulevat olemaan tässä erityisessä osassa. Kaikki hankkeen tulokset julkaistaan Vyyhti-webissä ja blogimerkinnät jäävät arkistoksi kertomaan hankkeen etenemisestä ja siitä, kuinka tuloksiin päädyttiin. On kiinnostavaa nähdä, kuinka onnistumme markkinoimaan tuloksia ja mitkä sisällöt nousevat esiin luetuimpina, kuunnelluimpina ja katselluimpina hanketuotoksina. Vyyhti-hankkeen toiminta päättyy 30.4.2014.

Jaa juttu eteenpäin:

One thought on “Vyyhti-webin tilastoja vuodelta 2013”

  1. Mainio kooste, näitä on hyvä lukea. Tieto on tärkeää, kun arvioidaan viestinnän vaikuttavuutta. Hankkeista, tekemisestä ja työstä jää monenlaisia jälkiä.

    Jos Vyyhdistä voisi jotain jäädä käytännössä ammattikorkeakoululle ”käteen”, toivoisin että hankkeen aikana kehitettyjen välineiden ja sisältöjen lisäksi erilaiset toimintatavat jäisivät elämään.

    Analytiikan hyödyntämisen soisi olevan aktiivikäytössä AMK:n viestinnän kehittämisessä. Ehkä se onkin, en tiedä. Tällaisia kävijäraportteja oikein tulkitsemalla luodaan täsmällisemmin entistä kohdennetumpaa viestintää pirstoutuneille kohdeyleisöille. Mutta tulkitsemiseenkin tarvitaan harjaantumista.

Kommentointi on suljettu.