Fasilitaattorikoulutuksen ajatushelmiä

Osallistuin muutama viikko sitten Metropolia amk:n järjestämälle fasilitoinnin rautaisannos kurssille, jonka vetäjänä toimi Mirko Häyrinen Elevator Oy:stä. Koulutus kesti kaksi päivää ja antoi hyvän koulutuksen tavoin taas potkua omaan työhön. Nyt haluan jakaa kanssanne muutaman ajatushelmen kouluttautumisen antoisuudesta sekä itse kurssin sisällöstä.

Miksi koulutuksissa käyminen on sitten niin antoisaa? Ja miksi uskon, että työnantaja saa vastinetta rahoillensa järjestäessään koulutuksia työntekijöillensä? Molempiin kysymyksiin voi vastata lähes samoilla vastauksilla.

1. Koulutuksissa oppii uutta tai ainakin saa syventävää oivallusta jo oppimaansa.

2. Koulutuksissa tapaa uusia ihmisiä, verkostoituu, keksii uusia ideoita ja jakaa tietoa talon sisällä.  Esimerkiksi Vyyhti-hankkeesta ei tiennyt fasilitointi-koulutuksessa olleista kuin kaksi melkein kahdestakymmenestä osallistujasta. Ja kyseessä oli oman talon henkilökunta!

3. Edellä mainitut (eli kouluttautuminen, uuden/syventävä oppiminen, verkostoituminen ja  monialainen ideointi) antavat energiaa omaan työssäjaksamiseen.

Valmentaja Mirko Häyrinen nostaa kurssin tuotoksia seinälle, kun "fasilitointi oli romahtanut".
Valmentaja Mirko Häyrinen nostaa kurssin tuotoksia seinälle, kun ”fasilitointi oli romahtanut”.

Fasilitointi on Vyyhti-hankkeessamme kuuma aihe. Olemme käyneet alan koulutuksissa, kouluttaneet muita ja järjestäneet aivan uusia tapoja fasilitoida, kuten pelifasilitointikoulutus. Olen tutustunut fasilitointimenetelmiin koulutuksessani, itsenäisesti sekä fasilitointia harjoittamalla ja kehittämällä. En ole kuitenkaan kokenut olevani mestarifasilitaattori (enkä ole sitä vielä pitkään aikaan), vaan olen pikemminkin soveltanut menetelmiä omaan käyttööni sopiviksi ja luonut jotakin uutta.

Fasilitoinnin rautaisannos antoi paljon uutta ajattelemisen aihetta. Kurssin sisällöt ja valmentaja Mirko Häyrisen painotukset muistuttivat minua tärkeistä, jopa itsestäänselvistä asioista, jotka olin osittain jo unohtanut. Toisen kurssipäivän päätteeksi teimme arviointia kurssista, jossa listasimme tärkeimpiä opetuksia kurssin ajalta. Nyt haluan jakaa ne teille:

1. Tavoitteiden konkretisointi ennen tilaisuuden suunnittelua. Kyllä, itsestäänselvyys, ja silti unohtuu monesti.trailer film King Arthur: Legend of the Sword

2. Kertaus ja läpinäkyvyys prosessissa. Tästä on hankemaailma esimerkkejä pullollaan. Teimme syksyllä scrum-kokeilun Vyyhti-tiimissä lopputapahtumaan liittyen, jonka yksi tarkoitus oli juuri läpinäkyvyyden lisääminen ja laajojen tehtävien pieneksi pilkkominen. Kertaus eli toisto toimii itsessään niin teatteriesityksessä kuin opettamisessakin. Kertaus syventää tietoa ja auttaa näkemään käsitellyn asian kokonaisuuden.

3. Työkalut ja niiden tarkka analyysi. Koin analysoinnin erittäin tärkeäksi syvemmän oppimisen ja oivaltamisen takia. Analyysin laitoin listalle myös siksi, että se jää usein koulutuksissa käymättä läpi. Analysointi tekee näkyväksi työkalun vahvuudet ja heikkoudet sekä käyttömahdollisuudet. Ja mikä parasta: monia fasilitoinnin työkaluista voi soveltaa myös kotona ja parisuhteessa!

4. Väliarvioinnit. Koulutuksessa käytettiin väliarviointeja, jolla valmentaja sai tietää, että miten valmennus etenee mielestämme. Tärkeää on teettää väliarviointeja vain silloin kun tietää, että arviointiin otetaan osa-alueita joihin valmentaja voi vaikuttaa.

Minä odotan jo innolla seuraavaa, fasilitoinnin mestarit -kurssia. Sillä välin kirjoitamme täällä fasilitointiin liittyviä artikkeleita Vyyhdin voimin.

t. Sanna

Jaa juttu eteenpäin: