Luovimo – Creativity Globalized

Viime viikon torstaipäiväni alkoi erittäin leppoisissa merkeissä, osallistuin nimittäin Finpron järjestämään Luovimo -seminaariin. Tilaisuus järjestettiin Tavastialla ja seminaarivieraita hemmoteltiin heti alkuun maittavalla ja monipuolisella aamupalalla. Nautittuani maukkaita aamiaiseväitä siirryin saliin, jossa Finpron seniorikonsultti Kati Uusi-Rauva kertoi meille tulevan päivän kulusta ja puhujista. Päivä koostui monipuolisista puheenvuoroista sekä viihteellisistä ohjelmanumeroista. Päivän käynnisti kenties maamme arvostetuin harmonikkataiteilija Kimmo Pohjonen. Kimmon esitys oli satumainen. Esitykseen oli onnistuneesti ja tasapuolisesti sekoitettu shamaanimaisuutta, suomalaista mystiikka ja konemusiikkia.


”Luovimo on luovien alojen kansainvälistymisohjelma, joka aktivoi eri toimialojen ja yritysten välistä yhteistyötä ja tukee 
kansainvälistä kasvua. Luovimon pääpaino on konsepti-, tuote- tai palvelumyynnin valmiuksien kehittämisessä. Luovimo tarjoaa osallistujille yrityksen tarpeisiin räätälöidyn kehitysohjelman sekä mahdollisuuden yhdessä oppimiseen kansainvälisten asiantuntijoiden vetämissä työpajoissa.”

Lähde: www.finpro.fi/luovimo

luovimoehd2


Kimmo Aulakkeen avauspuheenvuoro
 

Varsinaisen seminaaritilaisuuden avasi opetus- ja kulttuuriministeriössä työskentelevä Kimmo Aulake. Aulake toimii ministeriössä neuvottelevana virkamiehenä ja on erikoistunut nimenomaan kulttuurivientiin. Aulake toimii myös Luovimon ohjausryhmän puheenjohtajana.

Avaussanoissaan Aulake painotti erilaisten taide- ja kulttuurikollaboraatioiden merkitystä lähitulevaisuudessa. Hän myös totesi, että olemme tällä hetkellä suuressa siirtymävaiheessa, jossa valtiomme rakenne siirtyy raskaasta teollisuudesta kohti palvelutuotantoa. Hän mainitsi yhtenä esimerkkinä Chaplinin Nykyajan (1936), jossa tosin esiteltiin (kritisoitiin) yhteiskunnan siirtymistä kohti liukuhihnateollisuutta. Vuonna 2013 elämme hieman toisenlaisessa maailmassa ja uudelle elokuvaversiolle voisikin olla tilausta.

Hämmästyin suuresti siitä, että miten nopeasti luovien palveluiden sektori (CS) on kasvanut muutaman vuoden sisällä. Alla olevasta taulukosta voi siis todeta, että muutos on tapahtunut hyvin nopealla tahdilla.

Taulukko CS
The evolution of the value of exports of creative goods and services globally
(in millions of US$), UNCTAD 2012

 

Diane Glynnin mietteitä television tulevaisuudesta

Diane Glynn saapui tilaisuuteen Englannista asti. Hän toimii Entrago UK -yhtiön kanavajohtajana. Entrago UK on täysin uudentyyppinen mediayhtiö, joka keskittyy internetissä toimiviin kanaviin. Tällä hetkellä yhtiö tuottaa muun muassa Chris Brownini (The Chris Brown Channel) ja Peter Andren (The Peter Andre Channel) netti-tv-sisältöjä. Tämän lisäksi hän on ollut rakentamassa globaalien brändien netti-tv-kanavia, kuten esimerkiksi Renault TV:tä.

Diane kertoi meille tiivistetysti tv:n kehityksestä tähän päivään. Hän on sitä mieltä, että perinteinen televisio ei tule kuolemaan lähiaikoina. Olympialaiset, erilaiset mestaruuskisat, uutiset ja viihdespektaakkelit (Idols, Euroviisut) tulevat vielä pitkään keräämään ruudun ääreen suuria ihmisjoukkoja. Elokuvat ja sarjat ovat taas asia erikseen, sillä sellaiset yritykset kuten Netflix, HBO ja Hulu ovat opettaneet meidät uusille käyttäytymistavoille. Olemme sarjojen lähetysaikojen suhteen riippumattomia, koska nykyään voimme seurata suosikkisarajaamme lähes miltä tahansa mobiililaitteelta (pad, läppäri, kännykkä). Myös monet taulutelevisiot ovat yhdistettyinä verkkoon ja tämä mahdollistaa esimerkiksi Netflixin katselun suoratoistona omasta telkkarista. Suoratoiston ansiosta katsojat pääsevät eroon kiusallisista mainoskatkoista ja tämä on taas yksi suurimmista pulmista maksullisten tv-kanavien keskuudessa. Kansallisten tv-yhtiöiden asema on noussut monessa maassa entisestään ja yhtenä suurena syynä tähän on se, että nämä valtiolliset tv-yhtiöt saavat rahansa suoraan valtioiden budjeteista. Vaikea markkinatilanne on pakottanut kaupalliset toimijat kekseliäiksi.

Yhtenä suurena muutoksena voidaan pitää myös sitä, että moni globaali brändi on perustanut verkkoon oman netti-tv:n. Esimerkiksi Marks & Spencer ja Red Bull tarjoavat monipuolista sisältö, joka ei ole niin sanottua perinteistä mainontaa. Yhtiön eivät siis pyri mainostamaan mitään tiettyä tuotetta tämän avulla, ne pyrkivät vahvistamaan brändejään. Renault-TV tarjoaa paljon matkailuun liittyvää sisältöä ja on muutenkin aika ”extreme” -henkinen. Toisaalta R-TV tarjoaa paljon mielenkiintoista tietoa autojen kehityksestä ja historiasta, mutta ei kuitenkaan perinteistä automainontaa. 

Televisiokatsomisen muutokset ja katselutottumukset:

 

    NYT                                                  ENNEN

Sisältö >                                          BBC, Hulu, HBO, Netflix              MTV3, Yle

Tiedotus / viestintä >                   Facebook, Twitter                        teksti-tv, lehdet

Alusta / Laite >                              iPad, läppäri, televisio                 televisio


Muita vieraita

Jenny Ahtiainen (gTie) on pyörittänyt muutaman vuoden omaa asustemerkkiään nimeltään gTie. Jenni on ollut syksyn mittaan mukavasti esillä eri medioissa, hän sai nimittäin lähes 300 00 euroa joukkorahoitusyhtiön kautta ja nämä rahat hän tulee omien sanojensa mukaan käyttämään kansainvälistymiseen. Tänä vuonna Jenni on vieraillut Yhdysvalloissa jo 4 kertaa. Viimeksi hän oli marraskuun lopussa American Music Awards -gaalassa.

Paikalla olivat myös Studio Outo, MUM`s ja Flatlight Films. Nämä kyseiset yritykset pyrkivät Luovimo-hankkeen avustuksella kansainvälisille markkinoille. Yritystarinoihin voi tutustua linkin kautta.

Päivä huipentui taikuri Janne Raudaskosken upeaan esitykseen ja lähtiessämme saimme vielä skumpat. 

                                          
                                                                                                                                                                                                                                                                               

Jaa juttu eteenpäin: