Vyyhtipelin noppaa heitettiin ensimmäistä kertaa!

Ennen ensimmäistä koepeliä käytiin lävitse pelin sääntöjä ja valittiin kummallekin joukkueelle pelinappulat.

Jo antiikin roomalaisetkin harrastivat noppapelejä ja ammattimaisimmat pelaajat saattoivat ansaita nopilla jopa omaisuuksia. Rahan sijasta lautapeli antaa siis pelaajalleen aivan toisenlaista pääomaa kuten ideoita ja porukkaan kuulumisen tunteen. Nykyihmiselle  lautapelit ovat mitä erinomaisin harrastus, sillä toisin kuin suurin osa tietokonepeleistä, lautapelit suorastaan kannustavat olemaan tekemisissä toisten ihmisten kanssa.  Lautapelit ovat mitä mainioin keino lisätä yhdessä vietettyä aikaa mutta voiko lautapeliä käyttää työvälineenä? Voiko lautapelin avulla vaikkapa lisätä yhteistoiminnallisuutta eri toimijoiden välille?

Vyyhtipelissä pelinappuloita ei ole valmiina. Pelinappula on improvisoitavissa mistä tahansa pelaajilta löytyvästä esineestä. Toisen joukkueen pelinappula oli puinen orava. Toinen joukkue pelasi supermarketin kärrypoletilla.

Kirjoitan kulttuurituotannon yamk lopputyötäni Helsingin alueellisen kaupunkikulttuurin fasilitoimisesta.  Kirjoittamisprosessin aikana kiinnitin huomiota yhteistoiminnallisuuden lisäämisen tarpeeseen etenkin kaupunginosayhdistystoiminnassa. Halusin luoda työni kirjallisen osuuden ohelle työkalun, joka toimisi kevyenä, keskustelua herättävänä ja konkreettisena alustana yhteistoiminnallisuuden luomiselle. Peli tulee toimimaan uudenlaisena menetelmänä Vyyhti -hankkeen puitteissa tehtävässä yhdistyskentän koulutustyössä. Hankkeen päätyttyä peli jää Helka ry:n käyttöön.

Varsinaisen pelisuunnittelun jälkeen peli sai graafisen ilmeensä Riikka Häkkisen suunnittelemana ja aivan ensimmäinen koepelaamissessio järjestettiin Vyyhdin toimistolla 8.3.2012.

Pelaamassa oli mukana Artova ry:n koordinaattori Saara Vanhala, Vyyhdin projektisuunnittelija Jussi Linkola, Helsingin Sanomien kaupunkitoimittaja Kaisa Hakkarainen, Pajamäkiseuran puheenjohtaja Jukka Sarjanen ja peliasiantuntija, teatteri-ilmaisun ohjaaja Sanna Ristaniemi.

Pelin rakenne toimi. Pelaamisen aikana tuli esille monia hyviä kehityskelpoisia asioita, luotiin yksi toteuttamiskelpoinen yhteistapahtuma kahden kaupunginosan välille ja etenkin pidettiin hauskaa. Oman arvioni mukaan pelaaminen on todella mukavaa, siihen sisältyy paljon naurua, nasevia oivalluksia ja myös aivan oikeiden, hankaloidenkin asioiden yhdessä käsittely.

Vyyhtipelistä on suunnitteilla jännittäviä uudenlaisia versioita. Pelaaminen saa aivan uusia ulottuvuuksia  Sanna Ristaniemen astuessa suunnitteluprosessiin mukaan myöhemmin keväällä. Sannan käsissä pelistä muovautuu livetapahtuma, jonka aikana asioita käsitellään teatteri-ilmaisun ohjaajan työkaluin.

Pelaamisiin!

 

 

Jaa juttu eteenpäin: