RYSÄ 2013 – Start-upista kannattavaksi yritykseksi

Tänä vuonna Raumalla järjestetty luovien alojen Rysä 2013 -seminaari keräsi luovaa väkeä ympäri Suomen. Seminaari tarjosi verkostoitumisalustan lisäksi myös mielenkiintoisia puhujia. Sarjayrittäjä, bisnesenkeli Reijo Syrjänen kertoi aiheesta ”start-upista kannattavaksi yritykseksi”. Reijo Syrjänen kertoo, että hänen yrityksensä Gorilla Ventures auttaa menestymään ja onkin kuin lihoitussikala yrityksille. 

Aihe on ajankohtainen ja konkreettinen, sillä yksi suurimpia luovien alojen ongelmia Suomessa on start-up yritysten kasvu kannattavaksi liiketoiminnaksi.  Start-upin ainoa tehtävä elääkseen ja menestyäkseen on etsiä toistettavaa ja skaalautuvaa liiketoimintaa. 

Reijo Syrjänen kertoo, että asiakassuhde on oppimista, tarinat kantavat eli asiakkaat kertovat eteenpäin hyviä kokemuksia yrityksestä. Tarinoiden merkitystä korostettiin seminaarin aikana useassa eri puheenvuorossa.

Muutamia hyviä termejä

Product to Market Fit!= keskustelu asiakkaan kanssa ja tuotteen muuttaminen kunnes tuote on valmis. Tämä tapahtuu mieluiten ennen rahan polttamista.

Early Market: Startupin on hyvä olla tekemisissä innovaattoreiden kanssa jo heti alkumetreiltä alkaen. Peli muuttuu suuresti jos yritys lähtee nopeaan kasvuun. Suomalaiset start-upit ovat usein jämähtäneitä tilaan, jossa ei oteta uusia ulkopuolisia ihmisiä innovoimaan ja viemään asioita eteenpäin.

Go to market: Markkinointi, mainonta, myynti, asiakaspalvelu. Ilman tämän vaiheen työstämistä huolellisesti ei yritys voi menestyä ja start-up kuolee.

 

Muutamia mielenkiintoisia faktoja

Hätkähdyttävä tulevaisuus: maailmassa noin 400 twiittiä päivässä

Maailmassa noin triljoona nettisivua = noin 417 nettisivua/hlö (tieto tosin vanhentunut. Luku on vuodelta 2011), joten digitaalinen maailma muuttaa mainontaa jatkuvasti.

Markkinointia on ollut todistettavasti olemassa jo noin 5000 vuotta.Kaikkiaan Reijo Syrjäsen puheenvuoro oli hyvin inspiroiva ja antoi konkretiaa ja uudenlaisia ajatuksia Start-up yrittäjälle.
IMG_1868

Jaa juttu eteenpäin:

One thought on “RYSÄ 2013 – Start-upista kannattavaksi yritykseksi”

Kommentointi on suljettu.