Vyyhti jamittelee vieläkin @ Game Jam

Game Jamia on nyt takana 31 tuntia. Jäljellä viiden tunnin loppurutistus. Osalla ryhmistä peli on jo siinä vaiheessa, että viimeiset tunnit voidaan käyttää yksityiskohtien hiomiseen. Joillakin peli vaatii vielä muutamia elementtejä toimiakseen. Kaikki tiimit kuvaavat Game Jamia hyödylliseksi mahdollisuudeksi kokeilla, kehittyä, verkostoitua ja tavata samanhenkisiä ihmisiä.

Kello: 16:00
Paikka: Toimintakeskus Happi
Tehtävänanto: suunnittele ja toteuta peli 36 tunnin aikana.
Pelien yhteinen teema: Ilmapallo
Aikaa jäljellä: 5 tuntia.

Kaikki ulkopuolinen ärsyke on suljettu pois mielestä ja yhteinen päämäärä on jopa yöunta tärkeämpää

Eilinen pöhinä Toimintakeskus Hapessa on rauhoittunut. Tiimit taistelevat aikaa vastaan ja nyt jos joskus tarvitaan turhan karsimista ja oleelliseen keskittymistä. Kiertäessäni devaustiimejä huomasin jopa hieman liikuttuvani kaikesta hienosta materiaalista, jota on saatu aikaiseksi hurjan lyhyen ajan sisällä. Jamittelijat ovat keskittyneet vain ja ainoastaan työn alla olevaan materiaaliin. Kaikki ulkopuolinen ärsyke on suljettu pois mielestä ja yhteinen päämäärä on jopa yöunta tärkeämpää. Siltikin, vaikka ulkona viikonloppu näyttää parastaan ja aurinko paistaa? Mikä ihme saa terveen normaalin nuoren ihmisen tekemään jotain näin hullua? Ja vielä vapaaehtoisesti?  Sain aiheesta kysyttyäni vastaukseksi, että Game Jameissa on vaan niin älyttömän hauskaa. Kun on hionut jotain erityistaitoa tarpeeksi pitkään, on hyvä päästä testaamaan omaa osaamistaan tiimissä. Yhteisestä päämäärästä tulee selkeä tavoite, jota kohti mennään eikä meinata.

Suurin osa jamien osallistujista oli ensikertalaisia, joten olin aluksi hiukan jännittynyt siitä, miten nuoret tulisivat suhtautumaan prosessiin. Jännitys osoittautui jamien alettua aivan turhaksi.  Osallistujat kuvailivat seuraavasti ryhmänsä toimintaa ja prosessin onnistumiseen johtaneita seikkoja :

  • aikataululista helpottaa toimintaa
  • onnistuminen ruokkii onnistumista
  • luovan prosessin tärkein elementti: tekeminen
  • ryhmän luovuus on ollut erinomaista
  • taitotaso erinomainen
  • kokonaisuus toimii
  • ajoittaminen!
  • toisten huomiointi
  • kaikki mukana porukassa – ryhmässä tekeminen
  • oman osaamistason määritteleminen toisten osallistujien taitojen kautta
  • työnjako!
  • luottamus
  • jonkun uuden asian kokeileminen
  • ideointiprosessissa avoimin mielin
  • tasapainoinen tiimi
  • sopivan kokoinen ryhmä

Kerrottiin myös, että ryhmässä tekeminen tarjoaa mahdollisuuden epäolennaisuuksien karsimiseen tehokkaasti. Yksin tehdessä useasti projekti venyy ja tiimin jäsenet alkavat helposti keskittymään vääriin asioihin. Jamittelut ovat kokonainen luova prosessi  pienoiskoossa. Voitaisiinko jamittelua käyttää vieläkin tehokkaammin osana eri toimintoja? Tässä yhteydessä mieleeni tulee Vyyhtipelin Jumi-menetelmä, joka antaa mahdollisuuden nopeaan ongelmanratkaisuun. Tiukka, yhteisesti hyväksytty ja perusteltu deadline karistaa epäolennaiset, kenties taaksepäin vievät pohdinnat. Pohtimista ja turhaa asioiden pyörittelyä kannattaa jamittelijoiden mielestä terveissä rajoissa karsia.

SG1_n
Kulttuurituotannon opiskelija, SG tuottaja Tomas Ruuhisalmi valvoo SG Game Jameissa.

Mutta mitä kuuluu peleille? Syntyykö tulosta?

Kierrän Sara Seppäsen kanssa kyselemässä tiimien kuulumisia. Vastaanotto on hyvää mutta aistin selvästi, että tässä vaiheessa prosessia olisi parempi antaa tiimien olla rauhassa. Onnistun kuitenkin kalastamaan töihinsä keskittyviltä devaajilta muutaman tilannepäivityksen:

Tässä vaiheessa jamittelua ryhmä nimeltä Terminaattorit on sulkeutuneena Hapen neljännen kerroksen neukkariin. Ruudulla hyppelee iloisen näköinen Antilooppi, joka yrittää saada kiinni ilmapalloja. Antiloopin äänet ovat miksausta vaille valmiit ja ryhmän haasteena tällä hetkellä on pelkästään aika. Ryhmä on aikatauluttanut toimintansa tarkasti ja nyt keskitytään pelin saamiseen toimivaksi kokonaisuudeksi ja viimeistelyyn. Kysyessäni pelin valmistumisesta kello 21:00 mennessä saan yksimielisen vastauksen: ”valmistuu”.

sg2_n
Terminaaattoreiden Antiloopille syntyy ääniä Hapen äänitystudiossa. Jamitteluaikaa äänien tekemisen aikaan oli jäljellä noin 25 tuntia.

Jamien ryhmä numero kolme on myös majoittautunut Hapen neljänteen kerrokseen. Toiminta vaikuttaa letkeältä mutta samaan aikaan tehokkaalta. Ruuduilla näkyy tuuletin, kenttä ja lopputekstin grafiikkaa. Koodaus on hyvässä vaiheessa. Tiimissä ei ole ollut paljon aikaa nukkumiseen ja paikoittain tiimiläiset ovat vain käväisseet unessa. Kirjattakoot tähän näiden jamien lyhyimmät yöunet: 20 minuuttia. Kokonaisuus on toiminut ja tämäkin peli on valmistumassa kello 21:00 mennessä.

sg5
Antilooppi suunnitteilla

Ryhmä yhden toiminta on ollut alusta asti hyvin määrätietoista ja ammattimaista. Heillä on jopa hyvin aikaa keskustella kanssani devausprosessista ja ällistyn vieläkin enemmän siitä, miten näin lyhyen ajan sisällä onnistutaan luomaan tyhjästä elementtejä yhteistoiminnallisesti niin, että kokonaisuus toimii. Peli näyttäisi olevan jo valmis ja tällä hetkellä keskitytään yksityiskohtien hiomiseen.  Ryhmäläiset kertovat, että tekemisessä on ollut alusta asti hyvä pöhinä. Olinkin nopeasti syntyneen todella laadukkaan materiaalin nähtyäni yllättynyt siitä, että neljän hengen ryhmässä vain yksi on jamikonkari. Ryhmä aloitti noin 30 tuntia sitten pelin ideoinnin brainstormaamalla, jonka aikana tiimin jäsenet opettelivat tuntemaan toisensa.

Pelissä simuloidaan ilmapallon heittämistä ilmaan. Näyttäisi siltä, että puhaltamalla tietokoneen mikrofoniin on mahdollista puhaltaa palloa ilmaan. Näyttäisi myös siltä, että pelissä on kapuloita rattaisiin tuova mainion oloinen ranskalainen patonki (jota luonnehditaan julkeaksi henkilöksi. En malta odottaa tämän hahmon äänen kuulemista).

Peli oli lähtenyt brainstormingin jälkeen syntymään näistä elementeistä:
PILVI – KEVYT – HEITELLÄ
HELIUM – KEVYT – VETÄÄ PERÄSSÄ

Olen hetkellisesti jopa kateellinen ja haluaisin olla osana jotain näistä hienoista jamiporukoista. On hienoa saada olla mukana järjestämässä jotain näin hyödyllistä ja tarpeellista. Huomaan myös olevani ylpeä Kulttuurituotannon opiskelijoista, jotka ovat hoitaneet hienosti homman kotiin. Ongelmakohtien ilmaantuessa ei kovin pitkää aikaa sormi ole suussa.

sg3_n
Vyyhdillä oli jameissa aikaa ottaa tiimin sisällä toistaan mittaa hiukan perinteisemmän pelin avulla.

Kaikki jameissa syntyneet pelit esitellään Shared Gems -peliseminaarin aluksi 7.5.2013. Devausprosessin jälkeen tiimit keskittyvät luomaan presentaation, joka kokoaa koko prosessin sekä itse pelin kymmenen minuutin keynoteksi. Siinä taas uusi haaste.

Mikael, Tomas ja Otso haastattelivat jokaisesta tiimistä yhtä devaajaa. Tällaista matskua syntyi:
https://www.facebook.com/photo.php?v=4772017694568
https://www.facebook.com/photo.php?v=4771977613566
https://www.facebook.com/photo.php?v=4771940372635

Tunnin päästä kaikki tiimit kokoontuvat Hapen alakertaan kertomaan oman pelin viimeistelystä, aiheesta ja prosessista. Ennen sitä pitää vielä hoitaa muutama asia joten päätän katsaukseni tähän. Kiitos tuottajat Tomas, Mikael, valokuvaaja Otso, Vyyhdin Sara ja Nikita ja kokonaisuudesta kiinni napannut Minni. Suurin kunnia tietysti devaajille. Aikamoinen rutistus kaikille järjestäjille ja osallistujille. Väsyttää mutta oli kaiken vaivan väärti. Tällaista lisää!

susanna

Jaa juttu eteenpäin: